Skip to content

Okuribito/ Departures/ Son Veda

Nisan 1, 2010

 okuribito-poster

İşte size Capon işi film. Okuribiro, a.k.a Departures, nam-ı diğer Son Veda gittiği her yerden ödülle dönmüş, kimse tarafından küçümsenemeyecek bir film. IMDb’nin biçtiği değer 8,2. NoaT Samisa’nın futbol bloğunda 1 sene önce yazdığı yazıyı gördüm de izledim işin aslı. En iyi yabancı film Oscar’ını da almış. Benim hiç haberim yoktu ama bu hallerime alıştım artık. Bir dönem, bazen bir hafta bazen bir ay hiç haber dinlemiyorum, okumuyorum vs. Sonra bir açılıyorum, Honolulu adalarındaki ev kazaları haberlerine kadar her türlü şeyden haberim oluyor gün içinde. Sanırım bu Oscar zamanı da dünyayla iletişimi kopardığım bir zamana denk gelmiş olmalı.

Farklı bir konusu var. Sevilmesinde en büyük pay bunda yatıyor bence. Giriş sahnesinin trajikomik bir olayla açılması seyirciyi gevşetip rahat koltuklarına gömmeye yetmiş zaten. Dakika 1 gol 1. Bir de müzisyen adamın, sanatçı ruhunu ölü yıkama, kurulama, boyama işinde de sürdürmesi apayrı bir artı olmuş. Yalın bir film, izlemediyseniz hemen buradan. Bu arada izlemediyseniz de filmi, yazıyı rahatlıkla okuyabilirsiniz bence.(Ha, ben olsam okumam, ilk izlerim, o ayrı mesele)

Yönetmen: Takita Youjirou

Müzik: Joe Hisaishi

 

Oyuncular (ve rolleri)

Motoki Masahiro: Kobayashi Daigo rolünde (adam)

Hirosue Ryouko: Kobayashi Mika rolünde (anlayışlı karısı)

Yamazaki Tsutomu: Sasaki Ikuhei rolünde (yaşlı patron)

okuribito1

Konu

Çello çalmakta olan bir adam orkestrası dağıtılınca işsiz kalır, gıcır ve pahalı çellosunu da geri verip işsizler kervanında memleketine döner (Viyolonselden daha çok girmemiş mi bu dilimize). Karısı o kadar anlayışlıdır ki, adama destek olmaktan başka hiçbir şey yapmaz (Gerçek hayatta görürüm ben seni, müzisyen kocan işsiz kaldım şimdi de taşraya göçcez desin, bak neler oluyor). Burada gazetede “yolculuklara yardım edilir” tarzında bir ilanla, maaşı dolgun bir iş bulunca hemen görüşmeye gider ve işe alınır. Ama ertesi gün acı bir şekilde anlar ki, bu yolculuk son yolculukmuş.

Uzak Doğu’da ölüler yakıldığı için son defa güzelce yıkanır, giydirilir, hatta makyaj yapılır yani en güzel hallerinde ailesi gördükten sonra yakılırmış. İşte adamın yaptığı iş tam olarak bu. Malum bizde ölü yıkanır, beyaz kefene sarılır, olay biter. O yüzden o işe uygun meslek adı bulamadım.. Neticede karısı eşinin yeni mesleğini öğrenince evi terkeder. Başlarda isteksiz olan adamımız işine devam etmekte ısrarcıdır.

 

Sevdiğim Bölümler

  • Patronun ilk sorusu: Burada uzun süre geçirebilir misin?

         Adam: Ha? Tabi, evet.

         Patron: İşe alındın

        Adam: ??(şok)

  • “Hayatının son alışverişi başkaları tarafından yapılıyor” (tabutu kastediyor). “İronik”…
  • Adamın ölülerin elbisesini alttan, seri ve artistik bir hareketle bir çekişi var ki, harika. Hani üstünde bardaklar olan bir masanın örtüsünü hızlıca çekerler ya, bardaklardaki su kımıldamaz bile. Aynen öyle işte.
  • Balıkların su akıntısına ters yüzüşleri. “Eminim doğdukları yere dönmek istemişlerdir.”
  • Patronun ilk müşterisi karısıymış.
  • Patronun yediği her et/canlı için: Lezzetli, maalesef. Lezzetli mi? Ne yazık ki? (kumakko kodei gibi birşey diyip duruyordu) (Sürekli ölüyle uğraşan insanların bakış açısı oldukça değişiyor, o kesin)

Bunu pek sevdim, Asya işi olup seyretmeyi sevmediğim bir şey kaldı mı?

8 Yorum leave one →
  1. Nisan 1, 2010 6:47 pm

    DVD si var izleyeceğim ama bir türlü elim gitmiyor karamasarlığından ötürü. İzleyeceğim ama mutlaka.

  2. bunusevdim permalink*
    Nisan 2, 2010 2:18 pm

    Bana pek karamsar gelmesi, ruhum mu kararmış acaba, haha. Şaka maka, ölüm gibi kara ve derin bir konudan bahsetmesine rağmen, farklı bir açıdan ele aldığı için (zannedersin ki film eleştirmeniyim) iç karartıcı değildi kesinlikle.
    İlginç bir filmdi, ben sevdim iyi ki izlemişim. Hele o adamın artık ritüelleşmiş olan zarafetine bayıldım.
    Bak çok koymak isteyip de koymayı unuttuğum şu adamın çellolu resmini koyayım. (Bir kere de bir şeyi unutmadan bitireyim şu yazıları!)
    çellolu daigo

  3. Nisan 6, 2010 8:21 pm

    bu filmi geçen bir arkadaşım tavsiye etmişti. baya ses getirmiş bir film. sanırım artık izlemenin vaktidir. zaten karamsar şeyleri severim.

    bir de ben aslında şunu söylemeye geldim, mimledim seni! ayrıntılara linkten ulaşabilirsin^^

    http://kimbapsushi.wordpress.com/2010/04/06/mim-3-yasamak-guzel-sey/

  4. bunusevdim permalink*
    Nisan 7, 2010 3:31 pm

    Lakin bana biraz zaman vermeni rica edeceğim, pek geniş bir konu seçmişsiniz. Hem blogun bir özeti gibi bir yazı olacak galiba :)

  5. Nisan 7, 2010 4:36 pm

    Valla mim konusunu ilk gördüğümde benim de gözlerim yuvalarından fırladı, muhtemelen benim için önemli pek çok şeyi de unuttum. Bu yüzden istediğin zaman yazabilirsin. Kendini hazır hissettiğinde yaz acele etme :P

  6. bunusevdim permalink*
    Nisan 7, 2010 5:01 pm

    Zaman istedim ama hemen yazmaya başladım. Ben de senin gibi bir çırpıda yazıp bitireceğim galiba :)

  7. Kasım 22, 2011 11:16 pm

    Senin eski tavsiyelerinden birini izleyeyim dedim ve bunda karar kıldım. Gerçekten çok ilginç bir filmdi. Bu tür değişik konuları sakin bir biçimde gayet güzel işleyebiliyor bu Japonlar. Müziklerin Joe Hisaishi olması da kaliteyi arttırıyor zaten. Yalnız, adamın karısının anlayışlılığına ben de takıldım, adam ne dese güleryüzle kabul ediyor, gerçek hayatta var mı böyle bir şey? :) (Gerçi yeni mesleği öğrenince o anlayışlılık pek kalmadı ama). Bir de adamın yeni mesleğine başta herkes karşı çıkmıştı, bence o kadar da abartılacak bir durum değildi aslında, bir insan ölü makyajcılığı yapamaz mı yani.
    Yine filmin güzel yerlerini cımbızlayıp güzel güzel yazmışsın. Böyle eski tavsiyelerini izlemenin de tadı başka oluyormuş :)

    • Kasım 23, 2011 6:43 pm

      Gerçek hayatta yok öyle bir şey.
      Güzel film gerçekten de. Her zaman izlediğimiz filmlerden farklı, bu da izlemeyi keyifli kılıyor.
      Diğer eski tavsiyelerime de beklerim :)

Yorumunu sevdim

