Skip to content

Kawaii: Japonların Şirinlik Merakı

Nisan 10, 2011

Japon popüler kültürü nereden bakarsanız bakın “şirin” ya da Japonca’sıyla “kawaii” kavramı üzerine kurulu. Giyim tarzından animelere, dizi ve filmlere, mangalara, ev eşyalarına, oyuncaklara, aksesuarlara, yiyeceklere, cosplay’lere, hatta bazı şirketlere kadar. Şirin şey merakı 40 senedir Japonya’yı kasıp kavuruyor. Tüm bu tantananın “şirin el yazıları” ile başladığını tahmin eder miydiniz?

Bir şekilde bir Japon ya da Asyalının yazısını/ defterini görmüşsünüzdür. Genelde bu sadece yazıdan ibaret değildir, mutlaka bir gülen surat, küçük resim, kalp, yıldız vs eklerler. İşte şimdilerde telefon mesajları, msn vs yüzünden tartışılmakta olan bu garip yazı stili Japonya’da 1970’lerde genç kızların şirin yazılarıyla başlamış. Geleneksel Japonca karakterlerde çizginin kalınlığı değişkendir, oysa genç kızlar tükenmez kalem kullanmaya başladıktan sonra yazı tarzı tamamen değişmiş. Ayrıca karakterleri daha yuvarlak ve büyük yazmaya başlamışlar. Yazının orasına burasına serpiştirdikleri resimler o kadar çoğalmaya başlamış ki yazıları resimden okunamaz hale gelmiş. Bu yüzden o dönemde bu tarz yazılar bazı okullarda yasaklanma raddesine gelmiş.

Her meşhur olanı medya ve şirketler fark eder malumunuz, bu “şirin” konusuna da eğilmişler. İş pazarlamaya gelince ortaya hemen şirin karakterler atılmış, ki Hello Kitty ve Pokemon örneklerinde olduğu gibi. Hatta uçaklarını bile Pikaçu resimleriyle süsleyenler mi dersiniz, yoksa resmi birimlerin kendilerine şirin maskotlar bulmalarını mı söyleyelim.

japon uçağında pikaçuHello Kitty vantilatör

Sadece giysi ve aksesuarlarla da sınırlı kalmamış olay ve iş davranışları değiştirmeye kadar gelmiş. Kızlar daha sevimli ve masum (eşittir çocuksu hatta bebeksi) görünebilmek için her şeyi yapmışlar ve yapmaktalar; bilerek salakça davranmak, sürekli kıkır kıkır gülmek, ince bir ses tonuyla uzatarak konuşmak (Ne dediğimi anlamak için bizdeki aşkııııım diyen liseli kızları hayal edebilirsiniz), yalancıktan sinir krizleri geçirmek gibi… Yani hepsi tipik birer romantik komedi kızı olmaya başlamış. Sanki bir “Barbie Bebek İmparatorluğu” kurmaya çalışırcasına.

Bir de müzik endüstrisinin bu “kawaii” çılgınlığını daha da teşvik etmesi durumu var. Yaşları sürekli gençleşen genç kız grupları makyajlarını yapıp rengârenk giysilerini giydikten sonra kameralara masum bakışlar fırlatırken, şirin olduklarını düşündükleri dansları yapmaları gibi.  Bu o kadar meşhur oldu ki, arkadaşını toplayan bir grup kurmaya çalışıyor ya da beğendikleri grup gibi davranmaya.

Bu gençler sorsanız hayvanlardan panda ya da penguen, arabalardan Mini Cooper ya da Toyota Prius severlermiş (Diyenlerin yalancısıyım). Çünkü bilim adamlarının araştırmalarına göre şirinlik en çok “yuvarlak hatlar, yumuşaklık ve sakarlıkla” ilişkilendiriliyor. Kırılgan ve muhtaç bir görünüm de beraberinde gelebiliyor. İlginçtir ki, Japonlar bağımsız olmak yerine “bağımlı” olmaktan hoşlanıyor…

İlk bakışta bana da hoş gelmişti bazı şirinlikleri. “Ay ne şirinler” dediğim çok olmuştur. Ama adamlar her şeyde olduğu gibi bu konuda da feci şekilde abartıyorlar. “Tom tom tomato-chan” şeklindeki şirin şarkılarının videosunu izlediğimde garip bir dehşete kapılma hissi olmuştu mesela. Bu insanlık nereye doğru gidiyor diye düşünmeden edemiyorsunuz.

şirin yemek

Bu “şirin” fırtınadan tek nasibini alan Japonya değil; Çin, Güney Kore, Tayvan gibi Asya ülkelerini etkisi altına aldıktan sonra artık Avrupa’ya doğru da sıçramaya başladığı malumunuz. Bir etrafınıza bakın derim, belli mi olur!

Ayrıca: Japon dizilerinde sıkça kullanılan bir kelime oyunu var. Kawai yerine korkunç anlamına gelen “Kowai” kelimesini kullanıveriyorlar. Aklımızda…

Bir de: Şirin şeyleri topluca bulabileceğiniz bir site.

Laf ediyor olsam da şirin Japonları seviyorum..

24 Yorum leave one →
  1. Nisan 10, 2011 5:03 pm

    Dom dom domates-chan’ı (Evet böyle diyorum ben) ben valla çok seviyorum Bu, inanılmaz kawaii geliyor işte :p Kızlardaki bu şirinlik değilde, böyle videolara bayılıyorum. Bir de ayıcıkların tuvalet eğitim için yer aldığı video var ki, enfes haha :D

  2. bunusevdim permalink*
    Nisan 10, 2011 6:39 pm

    Zaten video dünyası senden sorulur. Görmediğin bir Japon videosu var mı hahahah.
    Bilmiyorum yav, ben bazen bu aşırı şirinlikten korkuyorum lee. O ayıcık videosunu ben de isterim bu arada :)

  3. Nisan 10, 2011 6:45 pm

    Aklımda nedense ayı olarak kalmışlar, ne zaman izlesem kahkaha atıyorum, süper yaratıcı :D

    Buyur Bu, izle dostum :)

  4. bunusevdim permalink*
    Nisan 10, 2011 6:52 pm

    Puhahahah. Lee ayıptır sorması sen kaç yaşındasın hahahha.
    Böyle bir videoyu anca Japonlar hazırlar zaten.
    Bu arada dikkatini çekerim bu da ürün tasarımı. Gayet ticari amaçlı bir şey. Resmen uyutuluyoruz insancıklar demek istiyorum

  5. Nisan 10, 2011 7:26 pm

    Valla severek izliyorum ben, zamanında Hana kimi izlerken evde Hibari Fourrrr! diye bağırmışlığım bile vardır :D

    Biliyorum biliyorum sorun bende aha :p

    Ama çok güzel kullanmışlar valla, deli gibi satmıştır bu meret. :D

  6. bunusevdim permalink*
    Nisan 10, 2011 7:30 pm

    Canım o diziyi izlerken “Hibari Fouuurrr” diye bağırmamış biri var mı acaba? Ben de bağırdım, o olağan bir durum hahah
    Ucunda para olmayan bir şeyin yaygınlaşması zor iş, onu belirteyim istemiştim yazıda da, o yüzden senin videoya öyle dedim. Yoksa çok kawaiiiii hahahah

  7. Nisan 10, 2011 8:42 pm

    çok doğru bir noktaya parmak basmışsın bu-chan amannn bu’cum demek istedim ahah
    ben japonları delice seviyorum, gitmek istediğim ilk yer, şu anda dillerini öğreniyorum vs. onları sevmemin en önemli nedenlerinden biri çok zeki olduklarını düşünmem ve espri anlayışlarına bayılmam.

    ancak bu sevginin nefrete dönüştüğü de görülmemiş değil, bazen cidden gıcık oluyorum. bu his genelde tam da bu yazıda bahsettiğin şeylerle karşılaştığımda oluyor ancak yazının sonunda senin de belirttiğin gibi sonunda yine severken ya da aynı şeyleri yaparken buluyorum kendimi. mesela ben de yazılarıma uzak doğu gülücükleri (^^) ekliyorum (sadece internette değil, normal yazı yazarken de kullanıyorum) bazen bir bakıyorum yazının bir köşesine kalp iliştirmişim, ödevlerini kontrol ettiğim öğrencilere thank you, well done yazıp, altına gülücük atıyorum dayanamayıp, kız öğrencilere pembe erkeklere mavi kalem kullanıyorum falan. ayyyy durdurun beni, valla kendimden soğudum şu yazı yüzünden. kendimi bir psikoloğun karşısında her şeyimi anlatmış gibi hissediyorum.
    ama daha diyeceklerim var ahaha, benim aralarında en sinir olduğum şirin konuşan kızlar. amanın japonun böyle konuşanı ayrı çekilmez anacım. bir kere bir videoda izlemiştim de öyle bir kız, 3 gün kendime gelemedim.

    nitekim kah yerdiren kah sevdiren bir garip akımdır bu.

  8. bunusevdim permalink*
    Nisan 10, 2011 8:52 pm

    Kim kim kim-chaaannn…
    Evet ben de şu an kendimden nefret ettim hahah
    Şu ^^ meselesi çok yaygın evet, ben de zaten bir başlarsam kendimi durduramam diye soyutlamaya çalıştım kendimi o akımdan :)
    Dök içini dök (şu an iki elimin parmak uçlarını ortada küremsi bir boşluk bırakarak birleştirdim), hepimiz aynı haltları yiyoruz nasılsa haha. Ben de kitaplarımın orasına burasına şirin chibiler çiziktirip duruyorum manga okumaya başladığımdan beri.
    Bu caponlar Truva atı gibi giriverdiler içimize, artık çok geç :)

  9. Nisan 10, 2011 9:54 pm

    Ama çok kawaiii (Bunu ellerimi çenemin altında birleştirim gözlerimi boncuk boncuk yaparak ve sesimi inceltip uzatarak söylediğimi hayal edin ahahah tamam durun vazgeçtim benden nefret etmeyin ahahah:P )
    Ah söylediklerine aynen katılıyorum bazen çok abartı gelse de seviyorum ben onları yaa
    Hazır ellerini psikolog pozisyonunda tutmuşken (ahaha ayrıca bayıldım ben o cümleye) bende dökeyim dertlerimi, valla benimde her bir eşyamda şirin stickerler var. Tüylü kalemlerim var, derste pembe ve mavi renkli kağıtlara not tutuyorum, flash belleğim bile puccalı :S (oyy durumum ciddimiş yazınca farkettim ahahah)
    Geçenlerde Kimbap kuzu ile japon filmi izlerken de söylemiştik, kızlar sürekli ellerinde hiç bir işe yaramayan tek görevi şirinlik katmak olan eşyalarla dolaşıyorlar, çocukların oyuncaklarını her yerde gezdirdikleri gibi:)
    Bu arada o uçak fikri süpermiş haa, ahaha
    Artık Güney kore’de de feci yaygın oldu bu şirin şeyler modası, son zaman dizilerinde ki oyuncaklar ne bilim gereksiz eşyalar falan, pop gruplarının klipleri, giyim tarzları, tabi yaşları azaldıkça olacak o kadar diyorum:) 15 yaşında elemanı olan gruplar bir ton oldu bu sıralarda…
    Yomato -chan’a koptum, hele Lee’nin ayıcıktan dönme kaplandan yan yemiş videosuna öldüm hele hele bir sahne var ki çocuk (yavru kaplan dicedim) çıkardıklarına el sallıyo şifonu üzerine çekiyo falan, çok duygusal anlar yaşadım orda ahahha
    Uzun lafın insan okuyacak boyutta olanı ki Japonlar bu işide başarıyla yapıyolar azizim ne para kırıyolar o sektörden:)

    • bunusevdim permalink*
      Nisan 11, 2011 4:16 pm

      Hahah, astrea’cım valla o psikolog pozisyonunda sana cevabımı vereyim o zaman, (yalnız bu sefer ortada küre değil peluş kaplı top kalacak biçimde hayal et) :)
      Senin tanın: Cici kız diyebiliyorum. Çünkü genel anlamda böyleyiz, hatta ben az önce kalemliğimden tüylü bir kalem çıkarıp sana selam çaktım hahah. Yani ben almasam bile bana hediye getiriyorlar, ama mutlu oluyorum açıkçası. Ha, senin usb bile öyleymiş, ne kadar abarttığından tam emin olamayacağım şu an, pijamalara da bakmak lazım :)
      Lee’nin videoya ben de bayağı güldüm kesinlikle. Çok enteresanlar, bazen insan diyecek laf bulamıyor

      • Nisan 13, 2011 6:58 pm

        Ahaha aman allahım pelüş kalplı toplu küre bunu mutlaka denemeliyim:)
        Pijamalarım gayet normal yaa (ohh şükürler olsun ciddi bir sorunum yokmuş ahhaha) Flash bellekte benim Pucca sevgimden kaynaklı tamamen:) Pucca kalemim, pucca çorabım bile var öhöm öhöm tanı ciddileşmeden kaçayım ahahah

  10. Nisan 11, 2011 8:51 am

    Aslında kawaii meselesi hakkında ‘gerçekliğin basitleştirilerek, düşünmeksizin mücadele edilebilir bir formatta yeniden üretilebilmesine yönelik…’ diye devam eden bir cümle kurabilirdim ama vazgeçtim :)
    Japonların çocukluğa geri dönüşle ilgili problemleri var sanırım. Ben bütün bu şeyleri bir türlü şirin olarak algılayamıyorum. Yani kelimenin anlamını mı ben yanlış anlıyorum acaba diye düşünmeme yol açıyor bazen bu durum. Hayır, ben küçükken de böyle şeyleri sevmezdim ki.
    Bilemiyorum, bana bütün bunlar ‘kawaii’den çok ‘kowaii’ geliyor :) En az miktarda olanından en çoğuna kadar.

    • bunusevdim permalink*
      Nisan 11, 2011 4:17 pm

      Sen erkeksin, seni geçiyorum hahah

  11. Nisan 11, 2011 2:32 pm

    Bana bütün bu şirinlikler çok anitpatik geliyor. Tahimin etmişsindir. Öyle kaç Kore dizisi yarım bıraktım. Sırf o salak şirin ifadeli kadınlar yüzünde. Bana biraz hastalıklı geliyor bu durum. Aramızda psikolog adayları, doktor adayları var tabii onlar daha iyi açıklarlar :)

    • bunusevdim permalink*
      Nisan 11, 2011 4:19 pm

      Unniiii… Diyecektim ki şu hitabın bile ne kadar kawaii olduğunu farkettim hahahah.
      Yalnız geçen gün aklımdan ne geçti biliyor musun. Kazara adamın biri sana hediye olarak ayıcık alsa, kafasına atarsın herhalde hahahah. Galiba kendin yeterince şirin olduğun için etrafında abartıya yer vermek istemiyorsun, diyerek tatlıya bağladığıma inandım şu an :)

  12. La Fea permalink
    Nisan 11, 2011 9:16 pm

    Ha ha ha evet yaratıcılıktan yoksun bir adamdır ve beni tanımıyor demektir :D :D Yok ama ya işte ben kafaya atamıyorum hediye diye saklamak zorunda kalıyorum daha kötü oluyor :P İltifat için teşekkür ederim :) O sizin kendi şekerliğiniz ;)

  13. guneykore permalink
    Nisan 15, 2011 6:36 pm

    Olsun ya yakışıyor onlara şirinlik abideliği :D :P

  14. Nisan 19, 2011 8:40 am

    o ilk resimdeki kız şirin değil direkt rüküş bea
    ahh zaten ben de sanki kız değil odunum malumunuz :P
    pembe pek sevdiğim bi renk değildir mesela böyle peluştur danteldir hoşuma gitmez yani.. ama tabi ki her kız gibi kocaman bir oyuncak ayıcığa hayır diyemem o ayrı ^^
    anime etkisi gibi bu bahsedilenler sanki daha çok.. animelerdeki o kocaman içi parıldayan gözlere hepimiz hayranlıkla bakıyoruz ya onlar gibi olmak istemenin doğal süreci bu özenti haller
    şirinliğin salaklıkla perçinlenmesinden hiç hoşnut değilim ama hocam hem akıllı hem şirin olunmaz mı yahu nedir bu
    neyse yakıştırana sözümüz yok gerekirse gider yanağından bir makas bile alırız :D

  15. bunusevdim permalink*
    Nisan 19, 2011 5:01 pm

    Ayıcığı her kız sever derken, (her kız- lafea) diyelim hahah.
    Zaten ilgi konusunda emin adımlarla ilerliyoruz. Son zamanlarda Türkiye’ye gelen uzakdoğulular ilgi manyağı oldular resmen. Adam 5 sene önce gelse “Çinli bu hıh” diyecek olan insanlar şimdi “Aaaayyy Koreli mi/Japon mu acaba, ay bi gidip konuşsam mı, yanaktan makas alsam mı” moduna geldik Türk milleti olarak. Çünkü çok kawaiiiiiii hepsi hahah
    Bu arada utanç verici olmakla ben de içten içe bu haldeyim yav

    • Nisan 23, 2011 10:35 pm

      ahah öyle diyelim o zmn tmm :)
      çok şükür gözleri çekik olanı direkt çinli diye yaftalamaktan uzaklaşıyoruz yavaş yavaş koreyi fln tanımaya başlıyo insanlar neyse ki artık..
      gong gelse de makasın alasını alsam yahuu :D
      ben de şu yalancıktan sinir krizi geçirme olayını çok yapıyorum yaw bi de gerçek zannedip sakinleştirmeye çalışıyolar sonumuz ne olcak bakalım bekliyoruz :P

  16. Chibi permalink
    Mayıs 1, 2011 6:47 pm

    evet tüm kawaii şeyleri seviyorum cancağızım bu yazıda bahsettiğin ama en çok özendiğim şey şu bentolar onlar nasıl sanat şaheserleridir öyle :D bu kawaii olayı gerçekten ama gerçekten aşmış durumda Japonya’da sadece yazı ya da aksesuarla biten bişey değil hayatın her yerinde hatunların çoğu kawaii olduğu için seslerini bilerek inceltiyor tiz bir hale getiriyor ne demek istediğimi anlamışsınızdır herhalde herşey bir örnek oluyor örneğin hello kitty herşeyin üstünde olur mu ya klozet kapağından artık aklınıza gelecek her yere kadar ki sen de örneğini vermişsin bir de bu yazı olayı evet çok yaygın şu gülücük mülücük belki alakasız ama Japonların üç alfabesinden biri olan hiragana da yine saray kadınlarının kendi aralarında yazışmaları vasıtası ile ortaya çıkmış :)

  17. bunusevdim permalink*
    Mayıs 5, 2011 1:43 pm

    Chibi’can sen bu yorumu yazdıktan sonra ağzım sulana sulana bentolara baktım da… Bu insanlar çıldırmış olmalı diyebildim sadece. O ne muhteşemliktir öyle. Ayrıca senin sinemasia’daki bento çalışmanı da gördüm ve bayıldım hepsine. Hazır konu buyken burada da gördüğüm birkaç inanılmaz bentoyu paylaşayım istiyorum
    Salatalık maskeli kadın-fikre bayıldım
    Cadılar bayramı-midesi sağlam olmayanlar bakmasın
    Japonların beslenme çantaları– özellikle bu sonuncudan sonra anneme baya kızdım, niye benim beslenme çantam böyle değildi diye :)

  18. Chu permalink
    Temmuz 25, 2013 10:36 am

    gerçekten bu kawaii işi iyice avrupa yı da geçtim Türkiye yede de akın ediyorlar. :D geçen gün yolda 6 tane kawaii gördüm :D çığlık çığlığa gülüyorlar :D gözlerindeki lensler ve yüzlerindeki tonlarca makyajdan dolayı sahte bir kişilikleri olukları çok belli oluyor çoğu kawaii ler böyle :S kendilerini şirinliğe sokmak için ellerinden geleni yapıyorlar :D.japonyaya giderseniz gözlük vs. koruyucu birşey alın çünkü yolda yürürken göreceğiniz neonlar,soft renkler,yada binevi şu dediğimiz gothic loli lere bakmaktan insan kendini alamayo :D ama ben yolda fotoğraflarını çekemediğime üzülüyorum hala ^^

Trackbacks

  1. Şirinim, Şirinsin, Şirin… « Kimbapsushi's Blog

Yorumunu sevdim

